Naar Loja, deel 4 - Reisverslag uit Loja, Ecuador van Frans Dingemans - WaarBenJij.nu Naar Loja, deel 4 - Reisverslag uit Loja, Ecuador van Frans Dingemans - WaarBenJij.nu

Naar Loja, deel 4

Blijf op de hoogte en volg Frans

02 Februari 2015 | Ecuador, Loja

We zijn nu bijna in Loja. Nog eens 4 uur bussen, een hele opgave maar dan ben je er. Op 2600 meter hoogte. Loja heeft een Disney world achting stadspoort, gebouwd 10 jaar geleden, met ervoor een enorm bronzen geval van een steigerende Rossinante inclusief Don Quichote en Sancho Pancha, natuurlijk een enorme nieuwe kathedraal met een gigantisch gouden altaar, en ik bedoel echt groot, een prachtige oude kathedraal, een prachtig Museo del Ciudad met een fantastische collectie precolumbiaanse spullen, een Museo De Musica waar niets in stond, met Calle de Lourdes, waar het natuurlijk ook regende, maar wel met fraai gevormde en gekleurde façades en deuren, én een mooi klooster gewijd aan Francisco de Padua, waar vriend Beerman dwars door een van de objecten stapte, zonder nadelige gevolgen voor een van beide, en natuurlijk een Mirador compleet met heiligenbeeld waar je buiten adem bovenkomt.
Ga je daarvoor naar Loja? Neen, driewerf neen!
Waarom wel? Wel nu: voor de enorme, prachtige, geweldig aangelegde Jardino Botanico del Universidad. Een uurtje lopen in de regen, maar dan krijg je ook iets te zien. Om te beginnen enorm veel prachtige orchideeën.
Altijd verafschuwde ik orchideeën. Die lullige paarse bloemen op staken, symmetrisch gerangschikt op de vensterbank achter bevallig gedrapeerde vitrages. De Heer beware mij dat ik ooit op mijn verjaardag er een zou krijgen; bij mijn begrafenis kan mij niet schelen, want dan zie ik t toch niet. Maar nu ben ik bekeerd. Prachtig zijn ze. En de meest fantastische planten, struiken en bomen en bijna allen voorzien van goede duidelijke naambordjes. Ik moest aan mijn oudste zusje zaliger denken, hoe zij zou hebben genoten, en mij over alles iets zou hebben verteld, zo hield zij van planten. “. Het mooiste tijdverdrijf is wroeten in de grond met je handen” placht zij te zeggen. Geheel eens.
Wat zie je hier? Om maar te noemen: fuchsia, cosmea, Afghaanse gladiool, veel dahlia’s – hier hoef je de knollen niet te rooien -, amaryllis, ismene, alstroemeria, en vele mij onbekend. Wie het wel weet, mag mij gaarne informeren.

Zo, dat is het verhaal van Loja. Waar het ligt, hoe je er komt, en bovenal, waarom je er echt naar toe moét.
En nu naar Vilcabamba. Vilca—wat? Dat vertel ik u later. Blijft mij volgen.

  • 18 Februari 2015 - 11:00

    Wouter Leeman:

    Prachtig verhaal, Frans. Dat van die orchidee, daar sta ik helemaal achter. Maar je had het over een amaryllis. De amaryllis die ik van jou gekregen heb sta prachtig met drie reusachtige bloemen. Driekwartmeter hoog.
    Als je terugkomt zal ik, misschien in borrelclubverband, voor je koken. Heb ik 10 januari gedaan. Ik vond het een groot succes...we misten je natuurlijk.
    Heb plezier, blijf gezond en pas op voor ongedierte.

    Vele groeten,

    Wouter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Eindelijk op 5 januari a.s. met een enkeltje naar Ecuador op weg naar Peru en Bolivia. Ooit was Guatemala 35 jaar geleden inspiratie dit te doen. In het begin met Bert Beerman en later komt Rietje mij achterna. Als t goed gaat voert de terugreis via de Amazone, beginnend bij Iquitos. Ooit bestond Booth Lines Inc., die een lijndienst naar Liverpool onderhield, een overblijfsel uit de rubbertijd; die is nu failliet. Dus wordt het zoeken naar een geschikte boot.

Actief sinds 03 Dec. 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 44569

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2022 - 28 November 2022

Zuid Afrika

21 Februari 2019 - 29 Maart 2019

Mexico 2019

08 November 2017 - 16 Maart 2018

Naar de Azteken

03 December 2014 - 31 Juli 2015

naar ecuador, peru, bolivia en de amazone

Landen bezocht: