De tandartsen van San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Frans Dingemans - WaarBenJij.nu De tandartsen van San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Frans Dingemans - WaarBenJij.nu

De tandartsen van San José

Blijf op de hoogte en volg Frans

27 November 2017 | Costa Rica, San José

San José is door aardbevingen zo vaak van de kaart geveegd dat er van de oorspronkelijke bebouwing nauwelijks iets over is. Parijs was kennelijk populair, net als in Panamá, want wat niet modern is, is Frans. Vooral het muziektheater is er een fraai voorbeeld van.

In het moderne museum, een kluis in wat lijkt op een ondergronds bankgebouw, zijn een aantal grote graf-vondsten uitgestald. Goed valt te zien met hoeveel goud en jade omhangen de oorspronkelijke (elite van de) bevolking de Conquistadores tegemoet trad. Maar ook hun bewapening is te zien, veelal houten stokken met stenen punten, en dat laat weer zien hoe kansloos snel ze van hun versieringen ontdaan konden worden. Het merendeel van wat er overbleef en nu gevonden wordt, is in hun ogen toentertijd waardeloos aardewerk. Daarvan is wel veel over en kasten vol, rij na rij, met duizenden potten en schalen, vragen om een legioen onderzoekers.
Nu is Costa Rica wel een paradijs voor pacifisten: in 1949, na 4 maanden revolutie en strijd met ongeveer 50 doden is het leger door de overwinnaar afgeschaft en rest slechts een politiemacht en een oud fort een kleine expositie memorabilia.

En dan slaat het noodlot toe. Als je een dag voor vertrek naar panama super heftig kiespijn krijgt, nauwelijks kan slapen en een nood-afspraak maakt met de tandarts en nog net voor vertrek een wortelkanaal behandeling krijgt, dan heb je pech als vlakbij San Jose dezelfde kies opnieuw begint op te spelen. Maar ook mazzel. Want San José miegelt van de ‘clinicas denticas’, niet alleen voor de redelijk uitgebreide kolonie pensionado’s. Voor uw ‘perfect smile’ vliegen we u voor een krats uit de USA hierheen en krijgt u echt waar een eerste klas behandeling (en een eerste klas rekening).
Hotelbaas Omar weet een prima kliniek waarnaar hij ook echt waar al vaker zijn clientèle verwees. In een modern kantoorgebouw dringt het constante gezoem van de boren uit enkele kamertjes onophoudelijk in de wachtkamer door. Door de openstaande deuren zie je voorovergebogen artsen in groen gehuld gebogen over ruggelings gestrekte patiënten driftig aan het werk in de bloederige grot van hun monden. Vooral cosmetische behandelingen zijn in de aanbieding: implantaten en kleurherstel, u roept, wij leveren.

En voor het luttele bedrag van $100, een percentage vloeit uiteraard terug naar onze Omar, krijg je een paar foto’s en een recept voor antibiotica, maar wel van Dr. Carmen Silva, een even jonge als uiterst charmante Costa Ricaanse tandarts. We gaan zien wat de Delta Lloyd van onze claim onder de reisverzekeringspolis ervan vindt.
Zo gaat dat.

Frans

Eindelijk op 5 januari a.s. met een enkeltje naar Ecuador op weg naar Peru en Bolivia. Ooit was Guatemala 35 jaar geleden inspiratie dit te doen. In het begin met Bert Beerman en later komt Rietje mij achterna. Als t goed gaat voert de terugreis via de Amazone, beginnend bij Iquitos. Ooit bestond Booth Lines Inc., die een lijndienst naar Liverpool onderhield, een overblijfsel uit de rubbertijd; die is nu failliet. Dus wordt het zoeken naar een geschikte boot.

Actief sinds 03 Dec. 2014