Diego Rivera
Blijf op de hoogte en volg Frans
23 Februari 2019 | Mexico, Mexico-stad
Voor mij staat het typische, o zo heerlijke ontbijt: koffie, eieren, piquante, bonen en tortilla’s. Om de hoek is het Museo Mural Diego Rivera, met zijn beroemdste werk, “Sueña de una tarde domenical en la Alameda”, een schildering van ongeveer 12 bij 4 meter uit 1947. Je mag dit werk niet missen, zoals je het van Gogh museum of de nachtwacht niet zou kunnen missen.
Het maakte nogal wat tongen los: Cortes staat links met bebloede handen, met zijn moordende en verkrachtende trawanten, de Inquisitie met inheemsen op de brandstapel, en de Azteken in een heldenrol, kansloos tegen de geharnaste Conquistadores. Iets dat eeuwen onbespreekbaar was. Ergens staat een pater met een papier in zijn handen. “ God bestaat niet” stond erop. Dat kon niet door de beugel, en foto’s bij t werk laten zien hoe deze tekst door Rivera later is veranderd in iets onschuldigs.
Het toont beroemdheden uit de Mexicaanse politiek en cultuur Emilio Zapata, Porfirio Diaz, de ongelukkige keizer Maximiliaan, zijn tegenstrever Benito Juarez, maar ook generaal Winfield Scott die in 1847 kortstondig Mexico bezette. En maatschappelijke situaties: juten die bedelaars en arme boeren het park uitzetten, jongetjes die zakkenrollen. En zichzelf, als kind, niet met zijn echtgenote, maar met vriendin van dat moment.
Hij was een communist, evenals zijn vriendin Frida Kahlo, een expressionistische schilder, met wie hij twee maal trouwde. Leon Trotsky woonde vlakbij Frida en was een huisvriend. Zo zelfs, dat Stalin een andere huisvriend, de schilder Siqueiros, zover kreeg een aanslag op Trotsky te plegen, die overigens mislukte. Pas later in 1940, was t wel raak en het graf van Trotsky staat naast zijn Mexicaans huis in Coyoacán, nu een museum. Rivera was dus een communist en op veel van zijn werken zijn de kop van Marx of Lenin prominent aanwezig. Zo ook op de muurschildering die hij in New York in het Rockefeller Centre in 1932 maakte, stond Lenin en vader R martini drinkend met hookers. Dat ging te ver en t werk werd in 1934 weg gebeiteld. Een tweede uitvoering van t zelfde is in 1952 door Rivera in Mexico in Palacio Belles Artes gemaakt.
Op enkele andere plekken, zoals het presidentiële paleis, de voorgevel van een theater, het Belles Artes museum, zijn nog meer enorme muurschilderingen te bewonderen, van hem en van tijdgenoten Siqueiros en Orozco. Dat alleen al is een bezoek aan Mexico waard. Drie sterren!
Reageer op dit reisverslag
Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley